khasiat ketumbar

15 Khasiat Ketumbar Yang Akan Membuatkan Anda Suka Makannya

Khasiat ketumbar sangat mengagumkan, tetapi ia boleh menjadi bahan yang cukup polarisasi. Walaupun sesetengah menyukai rasa yang menyegarkan, yang lain mendapati bahawa ia meninggalkan rasa sabun dan tidak menyenangkan.

Tidak kira di hujung spektrum yang anda gunakan, tidak dinafikan bahawa ia penuh dengan mikronutrien, antioksidan dan sebatian perubatan lain yang boleh memberi kesan besar kepada kesihatan keseluruhan.

Faedah Kesihatan Cilantro

Cilantro, juga dikenali sebagai ketumbar, adalah tumbuhan herba yang mudah digunakan dalam masakan dan perubatan alternatif. Dari segi pemakanan, herba ini dianggap sebagai sumber antioksidan yang baik dan mengandungi sifat meningkatkan mood. Tambahan pula, herba ini telah digunakan secara tradisional untuk kesan anti-epilepsi, anti-depresan, anti-radang,mencegah jangkitan saluran kencing dan banyak lagi.

Penyelidikan mendapati bahawa memasak dengan ketumbar boleh menghalang perkembangan amina heterosiklik (HCA) yang timbul apabila daging dimasak pada suhu tinggi. Penggunaan HCA yang tinggi telah dikaitkan dengan peningkatan risiko kanser.

Berikut ialah khasiat ketumbar yang lebih terperinci: 

1. Membuang Badan Logam Berat

Membuang Badan Logam Berat

Arsenik, kadmium, aluminium, plumbum dan merkuri boleh menjadi bermastautin dalam tisu kita. Ini boleh menyebabkan penyakit jantung, ketidakseimbangan hormon, keadaan saraf, ketidaksuburan dan banyak lagi.

Cilantro, yang juga dikenali secara saintifik sebagai “Coriandrum sativum,” telah ditunjukkan untuk mengikat logam toksik ini bersama-sama, melonggarkannya daripada tisu dan memudahkan penyingkiran daripada badan.

Satu model haiwan mendapati bahawa Coriandrum sativum secara signifikan mengurangkan tekanan oksidatif yang disebabkan oleh plumbums, manakala kajian lain mendapati bahawa ia sebenarnya mempercepatkan penyingkiran logam berat daripada badan. Dalam kajian ini, herba itu digunakan untuk membantu menghilangkan deposit logam berat degil yang terus melanda pesakit, walaupun selepas gejala jangkitan awal telah pudar.

2. Melindungi Daripada Tekanan Oksidatif

Tekanan oksidatif dikaitkan dengan pelbagai jenis penyakit degeneratif, termasuk beberapa jenis kanser, penyakit jantung, arthritis, penyakit Alzheimer, degenerasi makula dan banyak lagi.

Sifat antioksidan kuat herba ini, sebahagiannya disebabkan oleh flavonoid quercetin, membantu melindungi daripada kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas dalam badan. Kajian in vitro mendapati bahawa Coriandrum sativum sebenarnya melindungi daripada tekanan oksidatif berkat kandungan antioksidannya yang tinggi.

Antioksidan ialah bahan yang boleh menghalang atau melambatkan jenis kerosakan sel tertentu.

Walaupun ketumbar mempunyai banyak antioksidan, polifenol amat penting. Polifenol adalah antioksidan yang boleh mengurangkan keradangan.Polifenol juga boleh menghalang kerosakan sel yang boleh menyumbang kepada penuaan pramatang dan peningkatan risiko penyakit kronik.

3. Membantu Kesihatan kulit

A 2015 kajian dalam Journal of Medicinal Food mengkaji keupayaan ekstrak C. sativum untuk melindungi kulit daripada kerosakan sinaran ultraviolet B (UVB).

Mereka menguji penggantungan alkohol C. sativum pada kedua-dua sel kulit manusia dalam hidangan dan sel kulit dalam tikus makmal tanpa rambut.

Hasilnya menyokong potensi C. sativum untuk mencegah atau mengurangkan kerosakan matahari pada kulit.

4. Sifat Anti-kejang

Kajian kontemporari mendapati bahawa khasiat ketumbar boleh mengurangkan kejadian sawan epilepsi. Khususnya, penyelidik melaporkan ketumbar sebagai pengaktif yang sangat kuat bagi subfamili saluran kalium berpagar voltan Q, yang dirujuk sebagai saluran KCNQ. 

Disfungsi saluran boleh menyebabkan kerosakan otak, penyakit atau kerosakan akibat sawan epilepsi. Jenis disfungsi ini biasanya tidak bertindak balas terhadap ubat anti-epilepsi semasa. Adalah dipercayai bahawa komponen ketumbar, dodecanal, mengikat saluran kalium menyebabkan mereka membuka dan mengurangkan keceriaan keseluruhan neuron.

5. Sifat anti kulat

Walaupun terdapat beberapa rawatan yang tersedia untuk jangkitan kulat, seperti thrush, ia sering menyebabkan kesan sampingan yang tidak menyenangkan.

Atas sebab ini, penyelidik sedang membangunkan sebatian semulajadi yang boleh digunakan oleh orang ramai untuk menguruskan jangkitan kulat.

Satu kajian 2014 diuji kesan minyak pati yang diperoleh daripada daun C. sativum pada Candida albicans, iaitu yis yang menjadi punca biasa jangkitan pada manusia.

Penulis membuat kesimpulan bahawa khasiat ketumbar itu sememangnya mempunyai sifat anti kulat dan mengesyorkan kajian lanjut.

6. Mengurangkan Kegelisahan

Khasiat ketumbar ini boleh membantu menenangkan saraf dan meningkatkan kualiti tidur kerana sifat sedatif semulajadinya. Model haiwan yang diterbitkan dalam Indian Journal of Pharmacology mendapati bahawa tahap ekstrak ketumbar yang tinggi menghasilkan yang sama kesan anti-kebimbangan sebagai valium ubat preskripsi yang popular (diazepam).

Beberapa kesan sampingan valium yang paling biasa termasuk kekeliruan, halusinasi, tingkah laku mengambil risiko, pergolakan, pencerobohan, masalah ingatan dan kelemahan otot. Ekstrak herba ini berpotensi membantu melegakan kebimbangan dan meningkatkan tidur anda tanpa kesan sampingan yang berpotensi berbahaya ini.

7. Kesan Antioksidan

Cilantro ialah ahli keluarga tumbuhan Umbelliferae, yang juga termasuk lobak merah. Beta-karotena dan lutein, yang terdapat dalam ketumbar dan ahli keluarga Umbelliferae yang lain, kedua-duanya adalah karotenoid yang terkenal dengan ciri antioksidannya. Antioksidan bertujuan untuk mengurangkan kerosakan yang disebabkan kepada sel oleh radikal bebas yang dikeluarkan semasa pengoksidaan.

Penyelidikan telah mendapati bahawa hubungan positif antara aktiviti antioksidan dan kandungan fenolik ekstrak ketumbar. Di samping itu, khasiat ketumbar menawarkan aktiviti antioksidan yang lebih besar berbanding dengan biji. Berdasarkan ini, peningkatan penggunaan diet ketumbar boleh bertindak sebagai penghalang terhadap pengoksidaan yang tidak diingini.

Penyelidikan serupa mendapati bahawa karotenoid boleh mengurangkan kemungkinan membangunkan pelbagai keadaan seperti penyakit mata dan kanser tertentu.

8. Faedah Mood

ketumbar mengurangkan anxiety

Disebabkan oleh kesan sampingan benzodiazepin untuk menguruskan kebimbangan, penyelidik telah menyiasat kesan anxiolytic ekstrak biji ketumbar pada tikus. Dalam satu kajian, keupayaan khasiat ketumbar untuk mengurangkan kegelisahan adalah setanding dengan ubat preskripsi. Ekstrak juga menghasilkan kesan relaks otot dan sedatif.

9. Pengurusan Diabetes

Ramai yang menganggap penggunaan herba seperti ketumbar bermanfaat dalam menguruskan keadaan seperti diabetes. Terdapat semakin banyak kesusasteraan praklinikal yang menyokong dakwaan ini. Penyelidikan yang mengkaji kesan sedemikian pada tikus diabetes mendapati bahawa diet atau ekstrak air biji ketumbar menunjukkan pengurangan tahap hiperglikemia. Walau bagaimanapun, kajian gagal menemui pengurangan rasa dahaga yang berlebihan – gejala diabetes yang biasa – akibat rawatan herba.

10. Menyokong Kesihatan Jantung

Beberapa kajian menunjukkan bahawa herba ini boleh membantu menggalakkan kesihatan jantung dengan mengurangkan beberapa faktor risiko penyakit jantung. Malah, hasil satu kajian haiwan menunjukkan bahawa ketumbar memberi manfaat kepada kolesterol dan tahap trigliserida dalam badan dengan membantu menggunakannya.

Satu lagi kajian yang diterbitkan dalam Toksikologi Makanan dan Kimia mendapati bahawa polifenol dan nutrien kardio protektif semulajadi yang khasiat ketumbar boleh membantu mencegah kerosakan oksidatif yang secara khusus dikaitkan dengan kerosakan jantung.

11. Sifat Anti-radang

Kesusasteraan mencadangkan bahawa khasiat ketumbar termasuk memberi kesan positif anti-radang dan analgesik. Cilantro, sebagai agen anti-radang, telah diperhatikan dalam pengeluaran Sri Lanka Maharasnadi Quath (MRQ). MRQ mengandungi biji ketumbar sebagai komponen utamanya dan dilaporkan mempunyai sifat anti-radang dan analgesik dalam penyelidikan manusia dan haiwan.

Teka-teki sering membuat kita ketawa terbahak-bahak. Kita semua tahu bahawa ketawa adalah memberi kesihatan, merehatkan otak dan badan, membantu kita melepaskan tekanan, menggalakkan kesihatan mental yang positif.

12. Mencegah Jangkitan Saluran Kencing

Terdapat banyak faktor yang boleh menyumbang kepada jangkitan saluran kencing, termasuk pertumbuhan bakteria, aktiviti seksual, genetik atau diabetes. Sebatian antibakteria Cilantro berpotensi membantu menjaga kesihatan saluran kencing dan bebas daripada bakteria tidak sihat dalam persekitaran alkali yang sihat. Di samping itu, biji ketumbar membantu dalam melegakan gejala jika ITU berlaku.

Hanya rendam 1.5 sudu teh biji ketumbar kering semalaman dalam dua cawan air. Tapis dan minum, atau tambahkan sahaja pada smoothie pagi anda. Ia dipercayai dapat membantu melegakan ketidakselesaan dan kesakitan yang berkaitan dengan UTI dan membantu mempercepatkan penyembuhan anda.

13. Menurunkan Paras Gula Darah

Daun dan batang ketumbar telah ditunjukkan untuk membantu menurunkan paras gula darah dalam kajian haiwan. Satu kajian yang diterbitkan dalam Journal of Food Sciences menunjukkan bahawa apabila diabetes telah didiagnosis, khasiat ketumbar membantu menyokong fungsi hati yang sihat dan mengimbangi gula dalam darah.

Penyelidik percaya bahawa hasilnya menyokong Coriandrum sativum sebagai ubat untuk diabetes. Potong daun dan batang dan tambah pada salad, salsa dan smoothie untuk menurunkan paras gula darah anda dan meningkatkan kesihatan secara keseluruhan.

14. Mengandungi Pelbagai Nutrisi

Daun ketumbar segar mengandungi lebih kurang, 6% karbohidrat 3% protein, paras surih zat besi, vitamin C, vitamin B2 dan vitamin A. Satu perempat daripada secawan herba mengandungi 5% daripada jumlah vitamin A harian yang disyorkan dan 2% daripada jumlah harian vitamin C yang disyorkan.

15. Sifat Antimikrob

Kajian haiwan yang menyiasat manfaat kesihatan ketumbar telah mendapati herba itu mempunyai sifat antimikrob. Dalam satu kajian, anak ayam diberi sama ada ekstrak ketumbar berasaskan air atau serbuk biji ketumbar yang berbeza dalam kepekatan. Jika dibandingkan dengan kumpulan kawalan, mereka yang menggunakan ekstrak akueus dan 1.5% dan 2% serbuk menunjukkan Escherichia coli berkurangan dengan ketara dalam mikroflora ileal (usus kecil).

Penyelidikan pelengkap telah menunjukkan bahawa penggunaan minyak pati yang berasal dari ketumbar untuk merawat sariawan telah berjaya.

Risiko Ketumbar

Secara umum, ketumbar mempunyai sedikit kelemahan, terutamanya mengenai kandungan nutrisi. Walau bagaimanapun, sesetengah orang mungkin ingin mengelakkan ketumbar.

Reaksi Alahan Boleh Berlaku

Alahan ketumbar bukanlah alahan makanan biasa. Walau bagaimanapun, adalah mungkin untuk menjadi atau menjadi alah kepada ketumbar, kerana sebarang alahan kepada makanan boleh berlaku pada bila-bila masa.

Ia Mungkin Tidak Sedap untuk Semua Orang

Varian genetik—perubahan kekal pada DNA anda—mungkin menjadikan anda sangat sensitif terhadap bau sebatian dalam ketumbar yang dipanggil aldehid. Oleh kerana bau dan rasa berkait rapat, varian genetik itu boleh menjadikan herba sitrus segar itu terasa seperti sabun atau kotoran.

Ketumbar Mentah Mungkin Mengandungi Bakteria

Oleh kerana ketumbar sering dimakan mentah, ia menimbulkan risiko pencemaran bakteria yang mungkin anda bunuh melalui memasak.10

Jika anda berisiko lebih tinggi untuk menghidapi penyakit yang lebih teruk akibat bakteria bawaan makanan, anda harus berbincang dengan pembekal penjagaan kesihatan sama ada anda perlu memasak ketumbar. Orang yang mempunyai risiko yang lebih tinggi termasuk mereka yang:

  • sedang mengandung
  • Berumur 65 tahun ke atas
  • Mempunyai keadaan perubatan yang melemahkan sistem imun mereka

Petua untuk Memakan Cilantro

Petua untuk Memakan Cilantro

Jika anda ingin menambah pengambilan antioksidan dan vitamin anda, menghias hidangan dengan ketumbar mentah atau masak hidangan dengan herba adalah untuk anda. Kuncinya adalah berseronok bereksperimen dengan cara ketumbar boleh menyegarkan hidangan.

Memasukkan ketumbar dalam hidangan ialah cara terbaik untuk menambah rasa dan khasiat ketumbar pada hidangan atau minuman tanpa menambah kalori, lemak atau natrium tambahan.

Cilantro adalah herba lembut yang mempunyai daun lembut. Ini adalah yang terbaik untuk menambah sama ada mentah atau berhampiran penghujung proses memasak. Ini membantu mereka mengekalkan rasa dan tekstur mereka.

Cilantro agak mudah tumbuh dan boleh tumbuh subur dalam pasu kecil di atas tingkap yang cerah, menjadikannya herba yang mampan dan berperisa.

Semasa menyediakan ketumbar, asingkan daun dari batang dan gunakan daun sahaja. Gunakan pisau tajam atau gunting herba dan potong perlahan-lahan.

Memotong dengan pisau tumpul atau memotongnya secara berlebihan akan menyebabkan herba itu lebam, dan kebanyakan rasa akan berakhir di permukaan papan pemotong.

Cilantro sangat sesuai dengan banyak hidangan, terutamanya makanan Mexico atau Thai. Ia juga berfungsi dengan baik dengan hidangan yang mengandungi kacang, keju, telur dan ikan. Herba ini juga bagus dengan saus sayuran berkrim dan sebagai topping atau hiasan untuk sup dan salad.

Fakta Nutrisi Ketumbar

Fakta Nutrisi Ketumbar

Satu cawan ketumbar mentah seberat kira-kira 16 gram (g) menyediakan:

  • 3.68 kalori
  • 0.083 gram (g) lemak
  • 0.587 g karbohidrat
  • 0.341 g protein

Cilantro juga mengandungi vitamin C, provitamin A, dan K, serta jumlah surah yang berikut:

  • folat
  • potassium
  • mangan
  • kolin
  • beta karotena
  • beta-cryptoxanthin
  • lutein
  • zeaxanthin
logo unikhadiah majalah online hadiah menarik

Unik Hadiah adalah majalah dalam talian yang memperkenalkan produk unik dari Malaysia. Ia menampilkan hadiah kreatif, produk hiasan rumah, dan aksesori fesyen yang jarang ditemui di pasaran konvensional. 

Lihat Produk Pilihan Kami

Leave a Comment

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

Scroll to Top