cara tanam bawang putih

Panduan Utama Cara Tanam Bawang Putih di Rumah Anda  

Menanam bawang putih anda sendiri sentiasa menarik. Mentol pedas ini menambah rasa kepada banyak resipi—dan sangat sihat! Hanya tanam bunga cengkih pada musim gugur, dan anda akan diberi ganjaran dengan penuaian bawang putih yang banyak selepas musim sejuk! Sebelum anda menanam, penting untuk mengetahui varieti yang sesuai dengan iklim anda—dan masakan anda! Jom belajar cara tanam bawang putih hari ini! 

Mengenai Bawang Putih

Bawang putih adalah salah satu daripada beberapa tanaman yang anda tanam pada musim gugur! Anda hanya menanam cengkih dari kepala bawang putih tahun ini, tutup dengan sungkupan, dan menuai pada musim panas semasa pertengahan musim taman sayur-sayuran. Selepas anda menuai dan membersihkan katil, anda boleh menanam tanaman lain di katil yang sama! Anda juga boleh menikmati daun bawang putih atau “scapes” yang muncul pada awal musim bunga. Ia lazat digoreng atau dalam salad. Selain mempunyai rasa yang pedas dan banyak kegunaan masakan, “mawar berbau busuk” juga berfungsi sebagai penghalau serangga di taman, dan ia telah digunakan sebagai ubat rumah selama berabad-abad.

Bolehkah Anda Menanam Bawang Putih yang Dibeli di Kedai?

Kami tidak mengesyorkan cara tanam bawang putih ini. Kebanyakan kepala bawang putih kedai runcit telah dirawat. Selain itu, kebanyakan bawang putih komersial berasal dari kawasan pertanian berskala besar dengan iklim sederhana (seperti California), jadi bawang putih mungkin tidak sesuai untuk tumbuh dalam iklim anda sendiri dan mungkin membawa perosak atau penyakit bersamanya.

Jika anda mahukan mentol besar, gunakan bawang putih “benih” dari tapak semaian tempatan, pasar tani atau pembekal benih dalam talian. Atau, simpan beberapa kepala bawang putih terbaik anda dari tuaian anda untuk ditanam semula! Tetapi sebelum anda menanam bawang putih, pastikan anda mengetahui perbezaan antara dua jenis bawang putih utama: bawang putih hardneck dan softneck – dan jenis yang akan tumbuh paling baik dalam iklim anda. 

Sekarang mari kita belajar cara tanam bawang putih. 

Cara Menanam Bawang Putih

  • Sejurus sebelum menanam, masukkan beberapa sudu 5-10-10 baja lengkap, tepung tulang, atau tepung ikan ke dalam tanah beberapa inci di bawah tempat pangkal ulas bawang putih akan berehat.
  • Pilih bunga cengkih yang besar dan sihat, bebas penyakit. Lebih besar cengkih, lebih besar dan lebih sihat mentol yang anda akan dapat pada musim panas berikutnya.
  • Pecahkan cengkih dari mentol beberapa hari sebelum menanam, tetapi simpan sekam kertas pada setiap ulas.
  • Tanam bunga cengkih dengan jarak 4 hingga 8 inci dan 2 inci dalam, dalam kedudukan tegak (dengan bahagian akar yang lebih lebar menghadap ke bawah dan hujung runcing menghadap ke atas).
  • Tanam dalam barisan dengan jarak 6 hingga 12 inci. Satu baris 10 kaki harus menghasilkan kira-kira 5 paun mentol wangi, bergantung pada varieti.

Tempat Menanam Bawang Putih

Petua cara tanam bawang putih ini amat penting! Bawang putih tumbuh dengan baik di tanah yang subur dan bersaliran baik. Ia memerlukan enam hingga lapan jam matahari penuh setiap hari. Sudut matahari berubah dari musim ke musim, jadi ingatlah perkara itu semasa memilih tempat untuk bawang putih anda. Tapak ini, idealnya, berada di bawah sinar matahari penuh dari musim sejuk hingga musim bunga.

Cara menuai bawang putih

Lepas dah tahu cara tanam bawang putih, mari kita tengok macam mana nak menuai! Tuai dari penanaman musim luruh akan berkisar dari akhir bulan Jun hingga Ogos. Jika anda menanam pada musim bunga, kira tarikh penuaian anggaran anda berdasarkan “hari hingga matang” varieti bawang putih yang anda tanam.

Secara umum, petunjuknya adalah untuk mencari dedaunan yang menguning, tetapi ini tidak berlaku untuk semua jenis bawang putih. Tuai apabila bahagian atasnya mula menguning dan jatuh, tetapi sebelum ia benar-benar kering.

Sebelum menggali keseluruhan tanaman anda, adalah idea yang baik untuk mencuba satu mentol. Angkat mentol untuk melihat sama ada tanaman sudah siap. Kami sering menggali mentol sebelum bahagian atasnya berwarna kuning sepenuhnya (pada akhir Jun atau awal Julai) kerana beberapa jenis bawang putih akan siap lebih awal. Kepala bawang putih akan dibahagikan kepada ulas yang montok dan kulit yang menutupi bahagian luar mentol akan menjadi tebal, kering dan seperti kertas.

Jika ditarik terlalu awal, pembalut mentol akan menjadi nipis dan mudah hancur.

Jika dibiarkan terlalu lama di dalam tanah, mentol kadangkala terbelah. Kulit juga mungkin terbelah, yang mendedahkan mentol kepada penyakit dan akan menjejaskan umur panjang dalam simpanan.

Untuk menuai, gali dengan teliti (jangan tarik atau tarik batang dengan tangan) ke atas mentol menggunakan garpu taman. Elakkan merosakkan akar dan terutamanya plat akar (tempat ia melekat pada mentol). Angkat tumbuh-tumbuhan dan berhati-hati membersihkan lebihan tanah, tetapi jangan keluarkan sebarang dedaunan atau akar sebelum mengeringkannya dengan teliti.

Cara Menyembuh dan Menyimpan Bawang Putih

Anda boleh menggunakan bawang putih sebaik sahaja anda menuainya, tetapi jika anda ingin menyimpannya, bawang putih perlu menyembuhkannya terlebih dahulu. Letakkannya di tempat yang berventilasi baik, teduh, kering selama dua minggu. Anda boleh menggantungnya secara terbalik pada tali dalam tandan atau meletakkannya di atas rak dawai. Sekam pada mentol hendaklah kering dan berkertas setelah sembuh. Simpan mentol di tempat yang sejuk dan kering dengan banyak pengudaraan. Perisa akan terus berkembang apabila ia kering. Jika disimpan dengan betul, bawang putih harus bertahan selama enam bulan hingga setahun (bergantung kepada varieti).

Cara Simpan Biji Bawang Putih

Setiap ulas bawang putih adalah benih yang boleh ditanam pada musim luruh berikutnya. Pilih bunga cengkih yang paling besar, tanpa sebarang cela. Simpan bawang putih benih anda dalam beg kertas atau mesh di tempat yang sejuk dan kering.

Cara Menangani Perosak dan Penyakit

Nasib baik, bawang putih tidak terdedah kepada banyak perosak atau penyakit. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perosak dan penyakit yang mungkin anda hadapi semasa menanam bawang putih.

Reput putih: Kulat ini menjejaskan pangkal daun dan akar. Ia gebu dan putih dan bermula di pangkal mentol, merebak ke daun. Tidak banyak yang boleh anda lakukan untuk menghentikan atau mengawal reput putih apabila ia menjejaskan tanaman anda. Kulat boleh hidup di dalam tanah selama 20 tahun atau lebih. Untuk mengelakkan jangkitan pada tahun berikutnya, pastikan tiada daun yang dijangkiti kekal di dalam tanah dan tanam bawang putih di bahagian lain taman anda pada musim berikutnya.

Cendawan halus: Kulat jenis ini kelihatan seperti pertumbuhan kabur kelabu-ungu pada permukaan daun. Cendawan akan menjadikan daun pucat, kemudian kuning, akhirnya menyebabkan hujung daun runtuh. Cara terbaik untuk mengelakkan cendawan berbulu halus adalah dengan menggilirkan tanaman dengan bukan spesies selama tiga hingga empat tahun dan jangan terlalu ramai tumbuhan.

Kutu daun bawang hitam: Perosak ini menyerang semua allium. Mereka sering bersembunyi di pangkal daun dan akan merosakkan dedaunan dengan menghisap jus. Sebaik sahaja anda melihatnya, semburkannya dengan sabun racun serangga atau minyak neem. Anda kemungkinan besar perlu mengulangi proses ini beberapa kali.

Karat: Penyakit kulat ini kelihatan seperti pustula merah pada daun. Ia sering muncul sebelum menuai. Rawat karat dengan soda bikarbonat atau semburan kalium bikarbonat. Jika masalah berterusan, cuba kuprum hidroksida.

logo unikhadiah majalah online hadiah menarik

Unik Hadiah adalah majalah dalam talian yang memperkenalkan produk unik dari Malaysia. Ia menampilkan hadiah kreatif, produk hiasan rumah, dan aksesori fesyen yang jarang ditemui di pasaran konvensional. 

Lihat Produk Kami

Leave a Comment

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

Scroll to Top